همه چیز درباره کیست پستان: ۴۳:۲۱ دقیقه

همه چیز درباره کیست پستان: ۴۳:۲۱ دقیقه

مصاحبه اختصاصی با خانم دکتر نازی معینی فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان راجع به موضوع کیست پستان و کیست های پستانی در خانم ها در برنامه زنده تلویزیونی مادر و کودک شبکه سلامت صدا و سیما مورخ ۱۴۰۱.۰۶.۱۰ مدت زمان برنامه ۴۳:۲۱ دقیقه.
لینک دانلود مستقیم:
https://telewebion.com/episode/0x297c791

آپارات:
https://www.aparat.com/v/tgsNb/?eitaafly

 

شبکه سلامت
پنج شنبه 10 شهریور 1401

توده های پستانی در خانم ها

برنامه مادرکودک همه روز از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۹ صبح به صورت زنده با رابط ناشنوایان از شبکه سلامت سیما پخش می شود

در برنامه مادرکودک شبکه سلامت سیما مورخ ۱۰ شهریور۱۴۰۱ دکتر کیانا فرهی کارشناس برنامه میزبان دکتر نازی معینی فوق تخصص جراحی پستان بود و در خصوص توده های پستانی در خانم ها به گفتگو پرداختند.

دکتر معینی در پاسخ به این سوال که کیست پستان چیست گفت: کیست پستان کیسه ای است که دیواره ظریفی دارد و پر از مایع است، این کیست ها در لمس متحرک می باشند و بیشتر در سنین باروری ۲۰ تا ۳۰ سالگی مشاهده می‌شوند و در زنان بالای ۵۰ سال کمتر دیده می‌شوند

وی در  پاسخ به این سوال که در برخورد با کیست ساده پستانی چه باید کرد، گفت: نیاز به انجام هیچ گونه اقدامی نیست، کیست ساده ماهیتی ندارد و نیاز به هیچ گونه اقدامی نیست مگر بسیار متورم و دردناک باشد که با خالی کردن مایع کیست توسط سوزن درد کاهش می یابد.

او گفت: در کشور ما باید آگاهی مردم بالا برود و علائم  سرطان پستان را به خوبی بشناسند گاهی ترس از جراحی باعث می شود بیمار علائم را انکار کرده و دیر مراجعه کند بنابراین آگاهی دادن به بیمار  در خصوص عوارض سنگین دیر مراجعه کردن  ، ضرورت دارد.

دکتر معینی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال سرطانی شدن کیست های ساده پستان وجود دارد گفت: این احتمال وجود ندارد و ریسک بیماری سرطان پستان در افراد مبتلا به کیست پستان و افراد بدون ابتلا به کیست، یکسان است.

این فوق تخصص جراحی پستان گفت: بزرگ شدن اندازه کیست پستان ارزش خاصی ندارد و تنها در صورت ایجاد درد,تخلیه مایع انجام میگیرد.

دکتر معینی گفت غربالگری سرطان پستان در کشور با انجام ماموگرافی از ۴۰ سالگی آغاز می شود این آزمایش تا ۵۵ سالگی هر ساله و بعد از ۵۵ سالگی هر دو سال یکبار انجام میشود.

او در پاسخ به سوال مجری برنامه که آیا مصرف هورمون ها می تواند کیست های پستان را فعال کند گفت: احتمال افزایش این کیست ها با هورمون درمانی وجود دارد ولی هیچگونه مشکلی برای بیمار ایجاد نمیکند.

ایشان در مورد کیست های غیر ساده که حاوی اجزاء جامد  هستند گفت: این کیسه ها نیاز به بررسی بیشتر دارند و برای رد بدخیم بودن آنها نیاز به نمونه برداری است که در صورت وجود سلول‌های سرطانی در آنها، درمان های ویژه سرطان انجام می گیرد.

ایشان در پاسخ به این سوال که چه کنیم تا از ابتلاء به سرطان پستان جلوگیری کنیم گفت: در خانواده های پر ریسک (ابتلا به سرطان پستان در اقوام درجه یک به خصوص افراد جوان)  میتوان با انجام آزمایش های تخصصی میزان ریسک ابتلا به سرطان پستان را تخمین زد. ایشان داشتن سبک زندگی سالم از دوران قبل از بلوغ را از عوامل مهم پیشگیری محسوب کرد.
دوری از سیگار و الکل و همچنین تعداد بارداری، تعداد شیردهی و مدت شیردهی را از عوامل  مهم محافظتی سرطان پستان ذکر کرد.

صداو سیما جمهوری اسلامی ایران
شماره واتساپ: 09108920578
شماره پیامک: 30006006
آدرس: میدان ونک خیابان ملاصدرا خیابان پردیس ساختمان شهید بروجردی
  

@roobansoorati